fbpx

دليل شامل عن الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة 2024

الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة

الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة هو مستقبل الاستثمار في مصر للسنين اللي جاية، وده عشان أسباب كتير منها الواضح والمعروف للجميع ومنها الخفي اللي محتاج بحث وتدوير كويس، معادلة بسيطة هنوضحها ليك في المقال ده هتساعدك  وتشجعك على الاستثمار في العاصمة الإدارية وهتعرف أفضل المشروعات اللي تقدر تستثمر فيها هناك ومعلومات عنها من حيث أسعارها وأنظمة السداد المتاحة ليها.

أهم أسباب الاستثمار العقاري في العاصمة الإدارية بتتمحور حول كونها عاصمة جديدة كليًا، مش مجرد مدينة صغيرة أو مجرد مشروع، إنما مدينة كاملة مليانة مشاريع وحياة جديدة كليًا. ومع عوامل تانية مختلفة هيكون الإقبال عليها سكنيًا وتجاريًا وإداريًا مع الوقت كبير جدًا، خلينا نتكلم بالتفصيل عن العوامل اللي بتشجع على الاستثمار في العاصمة الإدارية:

أهم أسباب نجاح الاستثمار في العاصمة الإدارية:

عاصمة جديدة وحياة جديدة:

العاصمة الإدارية الجديدة، والمخطط ليها انها تكون المقر الجديد للحكومات وإدارة الدولة، هتضم عدد كبير جدًا من العاملين اللي بيتحتم تواجدهم فيها بشكل يومي بطبيعة أعمالهم وواجباتهم اليومية، وده هيخلي الإقبال على السكن في مشروعات العاصمة الإدارية شديد جدًا ولو انت من المستثمرين في وحدات سكنية في المشروعات اللي هنتكلم عنها بالتفصيل هتقدر تضمن تأجير وحدتك وتستفيد من العائد بتاعها.

ومن أهم العوامل اللي بتكمل كونها عاصمة كاملة جديدة هو ان معدل استعدادها للحياة واستقبال السكان والعاملين سريع جدًا مقارنة بمدن أخرى جديدة، وده بيعلي فرصة نجاح الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة، لأن توافر المواصلات والمرافق والخدمات بيشجع على الاستقرار في المدينة وبيعلي فرصة الإقبال عليها.

وبالتفكير في المستقبل البعيد واستمرار العائد المربح من الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة كان لازم نفكر في الخدمات وجودتها، وأد ايه هتستمر جودة الخدمات مع الوقت وازاي ده مش هيؤثر على العائد من الاستثمار فيها. ف هنلاقي ان اهتمام الحكومة بالعاصمة الإدارية وخدماتها، واهتمامها بانها تكون واجهة حضارية لمصر عالميًا، هيدفع الدولة دايمًا للاهتمام بجودة خدماتها وصيانتها بشكل دوري والتطوير فيها. بالإضافة لاهتمام الدولة بعوامل الجذب السياحية والمعالم الحضارية اللي بيتم انشاءها في العاصمة زي المدينة الرياضية وغيرها. كل ده بيضمن لك ان مع الوقت يكون العائد من الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة متزايد مع الوقت.

أطول فترات سداد وأقل مقدمات في مشروعات العاصمة الإدارية:

بعد الكلام عن أهمية العاصمة الإدارية وجودة خدماتها الأساسية والسياحية وسرعة استعدادها للحياة والسكن، واد ايه العوامل دي مشجعة على الاستثمار فيها، بيجي دور الجانب المادي والمعادلة اللي بيها هنعرف ازاي الاستثمار في العاصمة الإدارية مربح ومجزي بل ومتزايد مع مرور الوقت.

العاصمة الإدارية الجديدة وتقسيمها هندسيًا جعل كل المشروعات اللي فيها تلتزم بنظام محدد من حيث الخصوصية والالتزام بالمعايير اللي تليق بالمدينة الجديدة، وده ساعد على علو جودة المشروعات في العاصمة وجودة خدماتها وفي المقابل كانت الأسعار المطروحة لكل مشروع متكافئة الخدمات دي.

وبالتفكير في الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة السؤال المهم مش “هدفع كام؟” ولكن ” هدفع ازاي؟”.
معادلة الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة فيها 3 عوامل مهمين جدًا بيكملوا بعض:

مقدم قليل:

وده هيخليك تدفع قيمة صغيرة جدًا من المبلغ الكلي للوحدة ف البداية.

فترة سداد طويلة:

وده بيبسط القيمة المدفوعة كقسط على حسب طول المدة اللي بنسدد خلالها.

استلام قريب:

وده أهم عامل واللي بيساعدنا نبدأ نستقبل عائد من الوحدة اللي بنمتلكها بالفعل قبل م نسدد سعرها بالكامل.

باستفاضة أكثر، أنظمة السداد في مشروعات العاصمة الإدارية الجديدة بتخليك تقدر تستلم وحدتك خلال 3 أو 4 سنين وتبدأ على سبيل المثال تعرضها للإيجار وتستقبل منها عائد في حين انك لازلت بتدفع أقساط في فترات سداد بتوصل ل 10 سنين. وهنا هنلاقي ان الاستثمار في العاصمة الإدارية هيخليك تمتلك وحدتك وتاخد منها عائد تقدر تسدد بيه باقي قيمتها اللي تعاقدت بيها عليها من البداية. يعني هتلاقي انك في النهاية مش بتدفع المبلغ كامل وبالتالي السؤال الصحيح لو انت حابب الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة مش هيكون ” هدفع كام؟” ولكن هتسأل عن أفضل نظام للسداد.

في باقي المقال هنتكلم بالتفصيل عن متوسط الأسعار وأنظمة السداد المتاحة في أهم المشروعات واللي تقدر من خلالها تاخد خطوات ثابتة وواثقة تجاه الاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة.

أسعار وأنظمة سداد أهم مشروعات العاصمة الإدارية:

المشروعات وأنظمة السداد المتاحة فيها هي الفيصل في نجاح الاستثمار في العاصمة الإدارية زي م اتكلمنا في الجزء اللي فات، أما دلوقت هنساعدك تختار أنسب مشروع بأفضل نظام سداد يحققلك المعادلة اللي شرحناها.

تايكون تاور:

مشروع تايكون تاورالعاصمة الإدارية  بارتفاع 50 دور يعتبر مدينة متكاملة أفقية، عملت شركة النيل للتطويرالعقاري باهتمام على تقسيمه وتصميمه عشان تحافظ على أنسب تقسيم بأفضل تصميم لراحة العملاء وتوفير تجربة الرفاهية في السكن الفندقي لكل السكانز تجربة فندقية بتشغيل 5 نجوم يعتبر أفخم طريقة للاستثمار في العاصمة الإدارية والمميز فيها هو نظام الشراكة اللي وفرته شركة النيل بخصوص الوحدات في تايكون تاور وهو:

  • من الدور 16 لـ 18 ده بنظام 25% من ثمن الوحدة 
  • من الدور 19 لـ 21 ده بنظام 50 % من ثمن الوحدة
  • من الدور 22 لـ 24 ده بنظام 100% من ثمن الوحدة

متوسط سعر الوحدات في تايكون تاور العاصمة الإدارية الجديدة هو  9 مليون جنيه وزي م قولنا الأهم من قيمة الوحدة هو أنظمة السداد المتوفرة وهنا وفرتلنا شركة النيل أكتر من نظام سداد تقدر تختار منهم اللي يناسبك بين:

  • دفع 10% مقدم وتقسيط الباقي علي 6 سنوات
  • دفع 15% مقدم والمتبقي علي 7 سنوات
  • دفع 20% مقدم والمتبقي علي 8 سنوات
نصائح للاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة

جرين ريفر تاور:

جرين ريفر تاور من تطوير شركة مدن مبني بمساحة حوالي 60000 متر مربع، بيتمتع بتصميم ذكي وأنسب استغلال للمساحات بشكل راقي وبتصميم عالمي عشان يضم كل احتياجات رواد البرج، مدن جرين ريفر تاور بيتكون من 30 طابق بشكل كامل بين وحدات تجارية وإدارية وغرف فندقية وشقق سكنية فندقية.

بالنسبة للأسعار في الشقق الفندقية في برج جرين ريفر تاور بتبدأ من 6 ونص مليون جنيه. ووفرت شركة مدن أنظمة سداد مريحة جدًا تقدر تسدد بيها قيمة وحتك وهي:

  • تدفع 10% مقدم وتقسط الباقي اقساط متساوية بدون فوائد لمدة 10 سنوات

فينشي العاصمة الإدارية:

في كمبوند فينشي العاصمة الإدارية الجديدة كان واضح تنوع الوحدات في مساحاتها وتصميمها، ورغم ان النصيب الأكبر بنسبة 85% كان للفيلات ولكن الموجود من الشقق السكنية او الفندقية هو عدد من الوحدات المميزة، استعانت شركة مصر إيطاليا في بناءها لكمبوند فينشي بمهندسين مرموقين ومتميزين زي شركة دار المعمار كاستشاري هندسي وفي التصميم الداخلي بشركة المهندس هاني سعد وده نتج عن مباني رائعة بتصميم مميز وافضل استغلال مساحات مع المحافظة على الخصوصية والفيوهات الرائعة سواء لاند سكيب او كلوب هاوس. مميزات رائعة في مشؤوع مناسب جدًا للاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة.

وأسعار الوحدات جوا كمبوند فينشي العاصمة الإدارية بتختلف حسب كل وحدة وهنلاقي ان الاسعار اللي طرحتها شركة مصر ايطاليا في سنة 2023 بتبدأ من:

  • 3 مليون للشقق ال3 غرف.
  • 5 مليون للشقق ال Double view.
  • 4 مليون و400 الف للدوبليكس.
  • 6 مليون و700 ألف للتاون هاوس.
  • 11 مليون للتوين هاوس.
  • 13 مليون و800 الف للفيلات االستاند الون.

أما عن نظام السداد المتاح في فينشي هو:

  • دفع 5% مقدم وتقسيط الباقي على 8 أو 9 سنوات وتستلم وحدتك خلال 4 سنين.

كمبوند بلوفيرت:

لو حابب تكون واثق في خطوة الاستثمار في العاصمة الإدارية ف كمبوند بلو فيرت العاصمة الإدارية الجديدة من أميز المجمعات السكنية في العاصمة وفي مصر بشكل عام. الكمبوند من تطوير الشركة السعودية المصرية للتعمير المعروفة بمصداقيتها وحجم مشاريعها في المجال العقاري وجودة خدماتها. اتميز كمبوند بلو فيرت بموقعة الفريد وأسعاره وتقسيمته وتنوع وحداته.

أسعار الوحدات في كمبوند بلوفيرت العاصمة الإدارية هي أسعار مميزة مقارنة بموقع الكمبوند وخدماته المتميزة، ف هنلاقي الأسعار بتبدأ من:

  • 4 مليون و200 للشقق الغرفتين.
  • 4 مليون و500 للشقق ال3 غرف.
  • من 10.5 ل 14 مليون بالنسبة للتاون هاوس.
  • من 11 ل 16 مليون بالنسبة للتوين هاوس.

وتقدر تسدد سعر الوحدة عن طريق نظام سديد مريح وعملي عن طريق دفع 10% مقدم وتسديد الباقي على 9 سنين أقساط متساوية بدون فوائد.

لافيستا سيتي العاصمة الإدارية

لافيستا سيتي العاصمة هي مدينة ذكية خدماتها ذاتية الإستخدام عشان تسهل على سكانها وتواكب التطور الحضاري اللي بنعيشه في وقتنا الحالي. المدينة متكاملة الخدمات ف هنلاقي فيها وحدات إدارية صالحة للاستثمار. في لافيستا سيتي عدد حوالي 4500 وحدة. كل الوحدات متنوعة في تصاميمها بين المودرن والكلاسيك عشان ترضي جميع الأذواق، وتنوعت المساحات عشان تناسب أغلب العملاء.

أسعار الوحدات داخل لافيستا سيتي العاصمة الإدارية متناسبة مع مساحات وأنواع الوحدات، وتنوعها يسمح للعملاء انهم يختاروا أنسب وحدة بأنسب الأسعار وأنسب نظام للسداد. لافيستا سيتي العاصمة الإدارية الجديدة تعتبر شبه جاهزة للاستلام وتم تسليم وحدات بالفعل في نهاية 2023. الأسعار في لافيستا سيتي بتبدأ من:

  • 600.000جنيه للتاون هاوس.
  • 600.000 جنية للتوين هاوس.
  • 400.100 جنية للفيلات المستقلة.

واستكمالا لمعادلة الاستثمار في العاصمة الإدارية تقدر تسدد سعر وحدتك عن طريق:

  • دفع 15% مقدم وتقسيط الباقي على 6 سنوات بدون فوائد.

كمبوند يارو العاصمة الإدارية:

يارو العاصمة الإدارية هو المشروع الأول لشركة Qontrac واللي اهتمت فيه بشكل كبير باختيار موقع متميز محفوف بأهم وأفخم المناطق جوا العاصمة الإدارية الجديدة. مساحة كمبوند يارو العاصمة الإدارية الجديدة هي 37 فدان منهم 19% فقط للمباني والباقي متوزع بشكل مميز على المساحات الخضراء اللي بتزود من تميز الكمبوند وتخليه من الأوائل في قائمة اختياراتك وتخلي عليه إقبال شديد من السكان.

أسعار الوحدات في كمبوند يارو العاصمة الإدارية بيبدأ من:

  • 14500 جنية للمتر بالنسبة للشقق.
  • 6 مليون و800 الف بالنسبة للتاون هاوس.

أما عن أنظمة السداد، ف الشركة اتاحت نظامين تقدر تختار الأنسب بينهم:

  • الأول هو دفع 10% من قيمة الوحدة وتقسيط الباقي اقساط متساوية بدون فوائد على سنوات.
  • والتاني هو دفع 5% من قيمة الوحدة مقدم وتقسيط الباقي على 8 سنوات.

كمبوند كاسيل لاند مارك العاصمة:

كمبوند كاسيل لاند مارك العاصمة الإدارية الجديدة هو علامة مميزة في النشروعات السكنية المطروحة حاليًا على ساحة المشروعات العقارية. وهو اختيار مميز لو حابب تتوجه للاستثمار في العاصمة الادارية.

كمبوند كاسيل لاند مارك العاصمة الإدارية وفر للعملاء اللي حابين يمتلكوا وحداتهم فيه انظمة سداد سهلة ومريحة عشان يساعدهم على امتلاك و كمبوند كاسيل لاند مارك العاصمة الإدارية وفر للعملاء اللي حابين يمتلكوا وحداتهم فيه انظمة سداد سهلة ومريحة عشان يساعدهم على امتلاك وحداتهم بدون م يشيلوا هم تسديد قيمة الوحدة بالكامل. واختلفت الأسعار في كاسيل لاند مارك العاصمة باختلاف المساحات والفيو الخاص بالوحدات. وأنظمة السداد المتاحة بالنسبة لوحدات مشروع كاسيل لاند مارك العاصمة الإدارية هي:

  • ١٥% مقدم وتقسيط عل ٥ سنين في حالة استلام خلال سنتين.
  • ٢٠% مقدم وتقسيط على ٨ سنين في حالة استلام سنتين.
  • ١٠% مقدم وتقسيط على ٥ سنين واستلام ٤ سنين.
  • ١٥% مقدم وتقسيط على ٧ سنين واستلام ٤ سنين.
  • ٢٠% مقدم وتقسيط على ١٠ سنين واستلام ٤ سنين.

كمبوند سين 7:

كمبوند سين 7 العاصمة الإدارية يعتبر من أرقى المشروعات السكنية في تصميمه ومن أفضل استغلال للمساحات في الوحدات وفي المشروع ككل. اهتمت شركة أكام للتطوير العقاري اهتمام كبير جدًا بالتصميم الخارجي والداخلي للوحدات عشان تضمن أرقى تصميم، وأفضل تقسيمة للوحدات.

وسين 7 فرصة مميزة للاستثمار في العاصمة الإدارية الجديدة لأنهم بيسمحولك تقسط وحدتك بدون دفع مقدم تمامًا يعني نظام السداد في كمبوند سين 7 العاصمة الادارية هو:

  • 0% مقدم وبتوصل مدة التقسيط فيها ل 10 سنوات أقساط ربع سنوية.

كمبوند كاسيل لاند مارك العاصمة:

كمبوند كاسيل لاند مارك العاصمة الإدارية الجديدة هو علامة مميزة في النشروعات السكنية المطروحة حاليًا على ساحة المشروعات العقارية. وهو اختيار مميز لو حابب تتوجه للاستثمار في العاصمة الادارية.

كمبوند كاسيل لاند مارك العاصمة الإدارية وفر للعملاء اللي حابين يمتلكوا وحداتهم فيه انظمة سداد سهلة ومريحة عشان يساعدهم على امتلاك و كمبوند كاسيل لاند مارك العاصمة الإدارية وفر للعملاء اللي حابين يمتلكوا وحداتهم فيه انظمة سداد سهلة ومريحة عشان يساعدهم على امتلاك وحداتهم بدون م يشيلوا هم تسديد قيمة الوحدة بالكامل. واختلفت الأسعار في كاسيل لاند مارك العاصمة باختلاف المساحات والفيو الخاص بالوحدات. وأنظمة السداد المتاحة بالنسبة لوحدات مشروع كاسيل لاند مارك العاصمة الإدارية هي:

  • ١٥% مقدم وتقسيط عل ٥ سنين في حالة استلام خلال سنتين.
  • ٢٠% مقدم وتقسيط على ٨ سنين في حالة استلام سنتين.
  • ١٠% مقدم وتقسيط على ٥ سنين واستلام ٤ سنين.
  • ١٥% مقدم وتقسيط على ٧ سنين واستلام ٤ سنين.
  • ٢٠% مقدم وتقسيط على ١٠ سنين واستلام ٤ سنين.

كمبوند انترادا العاصمة الإدارية:

كمبوند انترادا في العاصمة الإدارية هو نتاج تعاون بين أفضل المعماريين والمهندسين والمقاولين عشان يخرجوا لنا مشروع مبهر وراقي ومميز. ف استعانت شركة صروح في إنشاءها لكمبوند انترادا العاصمة الإدارية بشركات زي Ehaf و معمار و detec و Ridcon Spain عشان يضمنوا جودة عالمية لمشروع انترادا تساعدك على استثمار في العاصمة الادارية ناجح وربح.

اختلفت الأسعار باختلاف كل نوع من أنواع الوحدات في انترادا العاصمة وكان متوسط سعر المتر بيبدأ من حوالي ١6 الف جنيه للمتر
‏ويقدر العملاء تسديد قيمة وحداتهم على فترات تقسيط بتوصل لحد ١٠ سنين.

كمبوند ديجويا 1:

كمبوند ديجويا 1 مصمم بحيث تكون كل المباني متصلة عن طريق الروف ويتم استغلال الروف في انه يكون مكان مفتوح ضامم أنشطة كتير يقدر السكان يستمتعوا بيها مع بعض، ومع عائلاتهم، ومع ضيوفهم. وساعد في نجاح الفكرة الاستشاري الهندسي لكمبوند ديجويا ١ المهندس مدحت درة بتصميم عبقري وتنفيذ أكتر من رائع.

وتم طرح انظمة سداد للوحدات في كمبوند ديجويا ١ تساعد العملاء على امتلاك وحداتهم بدون تكلف عناء السداد ويقدروا من خلالها يستفيدوا بفترات طويلة للسداد ومقدمات بسيطة. ويقدر العملاء تسديد قيمة وحداتهم في دي جويا ١ العاصمة الإدارية عن طريق:

  • دفع مقدمات تبدأ من ١٠% وتقسيط المتبقي على فترات تصل حتى ١٠ سنين.

كمبوند ريزيدنس 8:

كمبوند ريزيدنس 8 بكل مقوماته مناسب جدًا للاستثمار في العاصمة الإدارية. لانه بيتيح للعملاء أنظمة سداد مريحة تساعدهم على دفع قيمة وحداتهم بدون تحمل عناء الدفع الفوري، وفي نفس الوقت بفترات سداد طويلة واقل مقدمات. الأسعار في كمبوند ريزيدنس 8 مناسبة للقيمة المقدمة في الكمبوند ومكافئة لمستوى الرقي في المشروع والمناطق المحيطة بيه. ومن أنظمة السداد المطروحة لكمبوند ريزيدنس 8 العاصمة:

  • 5% مقدم وتقسيط على ٨ سنين.
  • 10% مقدم وتقسيط على ٩ سنين
  • 10% مقدم و دفعة استلام 10% وتقسيط على ١٠ سنين.

كمبوند لوميا العاصمة الادارية:

كمبوند لوميا دبي العاصمة الإدارية بمميزاته وخدماته وفر أسعار وأنظمة سداد مميزة ومتنوعة تقدر تختار منها اللي يناسبك بالنسبة للتقسيط. أما عن سعر المتر في كمبوند دبي العاصمة الإدارية ف بيبدأ من 20ألف جنيه للمتر نص تشطيب، و28 الف جنيه للمتر المتشطب بالكامل. وأنظمة السداد المتاحة بالنسبة لكمبوند دبي العاصمة الإدارية:

  • 10% مقدم وتقسط الباقي على 7 سنين.
  • 20% مقدم وتقسيط على 8 سنين.

ودي كانت أغلب الأسعار وأنظمة السداد المتاحة في مشروعات العاصمة الإدارية واللي تعتبر أهم مشروعات ممكن تحققلك معادلة الاستثمار في العاصمة الادارية بنجاح.

 ولو حابب تعرف تفاصيل أكتر عن كل مشروع زي موقعه وأنواع وحداته ومساحته وخدماته تقدر تقرأ الدليل الشامل لمشروعات العاصمة الإدارية واللي هيساعدك تكون صورة أفضل عن وجهتك للاستثمار في العاصمة.

اتواصل مع سيفا بروبرتيز دلوقتي، وهنساعدك تلاقي الوحدة المناسبة ليك في العاصمة الإدارية الجديدة

مشروع العاصمة الإدارية الجديدة هو واحد من أكبر المشاريع الحكومية في مصر.

تم إطلاق المشروع في 2015، عشان يكون المركز الإدراي والحكومي للبلد.

ومن المتوقع نمو هذه المدينة التي يطلق عليها البعض اسم المدينة الذكية لتضم 40 مليون نسمة في عام 2050.

تبلغ مساحة العاصمة الإدارية الجديدة 714 كم2، يعني حوالي 170 ألف فدان.

تقع العاصمة الإدارية الجديدة على حدود مدينة بدر، بين طريق القاهرة العين السخنة والقاهرة السويس، وعلى مقربة من القاهرة الجديدة ومدينة المستقبل ومدينتي.

  • المرحلة الأولى: بمساحة توازي 40 ألف فدان، إجمالي مساحة العاصمة الإدارية.
  • المرحلة الثانية: ودي مساحتها حوالي 47 ألف فدان، يعني تقريبًا 190.2 كم2.
  • المرحلة الثالثة: بمساحة وصلت لـ 97 ألف فدان من إجمالي مساحة العاصمة.
  • مدارس دولية ولغات وحكومية
  • جامعات
  • مطار دولي 
  • حدائق وأماكن للتريض
  • مدينة الفنون والثقافة
  • القطار الكهربائي
  • مركز للمؤتمرات
  • مولات تجارية
  • مدينة ديزني لاند
  • متاحف للفنون والعلوم والتكنولوجيا
  • نظام ذكي لجمع المخلفات
  • شبكة مواصلات عامة 
  • شبكة ربط بسكك حديد مصر

من خلال رقم الهاتف/الواتساب  01092878129

مقارنة العقارات

قارن